Cenotvorba z pohledu podnikatele
Jaká je adekvátní cena za hodinu práce? V článku se
zaměříme na rozdíl mezi hodinovou sazbou zaměstnance a podnikatele. A podíváme se na
to z úhlu klienta i OSVČ.
V tomto článku nezmiňuji naceňování za projekty, které je samozřejmě také nedílnou součástí podnikání u mnoha živnostníků. Nicméně uvádím aspekty, se kterými se podnikatelé běžně potýkají, zatímco zaměstnancům toto vše poskytují firmy.
Pohled klienta na "hodinovku"
Určitě to všichni znáte - hledáte někoho kvalifikovaného v oboru, ve kterém potřebujete pomoci.
Když daného člověka najdete, víte, že s ním ale nemáte zkušenosti. Zvolíte tedy jeden z postupů - prostudujete o něm, co můžete a vyvodíte z toho závěr nebo dáte na vnitřní pocit, či doporučení někoho známého.
Ještě před objednáním si ale většinou zjistíte, jaká je cena. Pokud je cena moc nízká, může se to zdát podezřelé a nabydete dojmu, že se jedná o nezkušeného člověka. Když je moc vysoká, zamyslíte se, zda za to daná investice opravdu stojí. Následně přichází rozhodnutí, jestli tedy do toho jít, najít raději někoho jiného, nebo v některých případech existuje ještě třetí varianta - naučit se to sám.
Pohled podnikatele na cenotvorbu
Z pohledu podnikatele to je následovně. Pokud někdo začíná, může mít podnikání na vedlejší činnost, přitom zůstává ale i zaměstnancem. Dělá tedy pomalé krůčky k vybudování svého jména a stálé klientely.
U některých služeb lze také začínat pouze formou dohod, pak zjistit, zda je o služby zájem a také si prověřit, jak je člověk schopný v realitě a nejen v jeho představách. Při této příležitosti jedinec uvědomí, jestli ho činnost opravdu baví natolik, aby jí věnoval i nadále svou energii. Když se rozhodne že ano, přichází na řadu podnikání jako hlavní činnost se vším všudy. Což přináší určitou volnost, ale zároveň nové výdaje.
Co je třeba zvážit při cenotvorbě?
Pokud se vám zdá cena hodně vysoká jako klientovi či podnikateli, je třeba se zamyslet, že mezi "hodinovkou" zaměstnance a podnikatele je obrovský rozdíl. Podnikatel má navíc mnoho výdajů, které zaměstnanec neřeší, jelikož mu je hradí firma nebo je nepotřebuje, mezi ně patří :
- výdaje a čas na provoz webových stránek - velká část podnikatelů si kromě webhostingu musí platit také programátory, copywritery, grafiky apod.
- propagace
- zdravotní a sociální pojištění, záloha na daň, případně nemocenské pojištění
- našetření na dovolenou, kterou mu nikdo neproplatí
- pronájem prostor - pokud nepracuje z domu
- čas věnovaný profesním sociálním sítím
- počítač a jiné vybavení, které potřebuje pro svou práci
- účetní, kouč - pokud jeho služby využívá, školení a další vzdělávání
- rezerva pro dobu, kdy třeba bude méně zakázek
Další aspekty, kterých si všímá i zaměstnanec:
- inflace
- rezerva pro období, kdy nebude schopen pracovat
- náklady na auto a jeho opravy
- nájem
- strava, drogerie, oblečení, koníčky
- dovolená
Toto všechno jsou faktory, které zvažte jako klient, než si řeknete, že je to moc drahé. Nepřemýšlejte chvilku nad cenou, ale nad opravdovou hodnotou služeb.
A když jste podnikatel a máte zmatek v cenotvorbě, zkuste promyslet aspekty, které jsem popsala, také si vzpomeňte na zpětnou vazbu od klientů, a navnímejte si váš vnitřní pocit, zda je cena s vámi v souladu a nezapomínejte, že je přirozené po čase zdražit, jelikož vzrostou vaše zkušenosti. Při zdražení doporučuji o tom předem informovat své stávající klienty - minimálně měsíc dopředu, ideálně dva měsíce. Můžete si projít i ceník konkurence, ale to doporučuji, až potom co si vnitřně ujasníte svou sazbu - hlavně každý i třeba obdobné služby poskytuje trochu jinak.
Přeji vám snadné rozhodování o cenách.
Anna Gaia Rose